Ha a 2020. év valóban a digitalizáció éve lesz – ahogy több helyen is olvasható –, akkor ideje megterveznünk, mit tehetünk e téren a saját munkánk megkönnyítése érdekében is. Mindezt tegyük persze úgy, hogy továbbra is az ügyfél érdekeire fókuszáljunk! Mivel érdemes kezdeni az évet? Gondoljuk végig, hogy milyen rutin jellegű folyamatokat válthatunk ki szoftverekkel. Ezek egy része olyan feladat, ahol nincs szükség az emberi munkaidő értékes perceire/óráira, egy másik része pedig egy munkafolyamat lerövidülését jelentheti. Egy sor könyvelői asszisztens program jelent meg az elmúlt években. Van olyan, amelyik e-mail-t küld az ügyfélnek, van amelyik riportot készít, van amelyik a számlák és egyéb bizonylatok manuális adatrögzítését váltja ki (ma már nem biztos, hogy mind fel tudnám sorolni…), és van amelyik a szakmai tudást is igénylő évközi és éves zárlat elkészítésében nyújt segítséget. Mielőtt választunk ezek között, mások mellett fontos mérlegelni az adatbiztonság szempontjait is.
Új év, új kihívások és új lehetőségek… Az év indítása során a megszokott, jelentős erőforrást igénylő számviteli zárlati feladatok mellett számolnunk kell a nagyban változó környezet hatásaival is.
Ön tudja, hogy pontosan milyen adatok kerülnek be az online számla adatszolgáltatásba (OSA)? Érdemes megismerni ezzel kapcsolatban néhány érdekes összefüggést.
Az idei könyvvizsgálati szezon számos újdonságot tartogat számunkra, hiszen az új alapokra helyezett, felülvizsgált 315. standard a megszokottól eltérő megközelítést kíván a tervezésben is, a munkafolyamatokban is.
A digitalizáció mentén a NAV online számla és online pénztárgép adatszolgáltatás szoftveres elérhetősége hozzáadott értéket jelent a könyvelés számára. Ma már valóban kevesebb időt kell fordítanunk az adatrögzítésre, a könyvelési munka jobban eltolódhat a szakmai szolgáltatás irányába. Hogyan tudjuk a szakmai minőséget a napi rutinba építve egységessé tenni az irodában?
Ha megkérdeznénk a könyvelőket, mi a legnehezebb a munkájuk során, vajon mi lenne a leggyakoribb válasz? A jogszabálykövetés, a technikai fejlődés, a megfelelő kollegák kiválasztása, az ügyfelek informálása? Felmerült már a virtuális asszisztens az irodában? Hátha egy kicsit mindegyik nehézségen tudna javítani egy program, ami egységesíti az iroda funkcióit és észrevétlenül standardizálja a munkafolyamatokat.
Számos szakmai képzés foglalkozott már azzal, hogy ügyfeleink könyvelendő szerződéseinek ismerete mellett miért fontos a velünk megkötésre kerülő könyvelési szerződés gondos kimunkálása, annak kellő részletezettsége. Ehhez egészen jó iratminták is rendelkezésre állnak, amelyekből szerencsés egy a szakmai tevékenységünkre szabott saját blankettát kialakítanunk.
A könyvvizsgálat során a köz érdekét képviseljük, ezért is helyezünk folyamatosan kiemelt figyelmet a munkánk magas színvonalára. 2024-től a minőséggel szembeni elvárásainkat ráadásul fokozottabban, a korábbinál erősebben szabályozott keretek között kell megfogalmazni és működtetni. Ennek során jelentős szerepet kapnak az informatikai erőforrások, amelyek segítik a könyvvizsgálót a minőségi célok kialakításában, a kockázatok azonosításában és felmérésében, valamint a kockázatokat kezelő válaszok kimunkálásában, illetve mindezek működtetésében.
Az előző cikkünkben néhány olyan minőségcélt vettünk górcső alá, aminek lényegesen könnyebben tudunk megfelelni, ha könyvvizsgáló programmal dolgozunk saját munkapapírok helyett. Az alapvető minőségcélokon felül azonban módszertanunkban ki kell térnünk az adatok elemzésére is. Mivel számos forrásból származó, nagy mennyiségű adattal kell a könyvvizsgálónak dolgoznia, könnyen belátható, hogy manuális eszközökkel kevéssé tudunk hatékonyak lenni az elemzés, összehasonlítás, a megfeleltetés vizsgálata során. A Metrum Referencia program mögött lévő adatbáziskezelő azonban gyorsan és hatékonyan tudja az adatokat legyűjteni és összehasonlítani, ezt a feladatot tehát a gép végzi. A könyvvizsgáló pedig elemez és levonja a következtetéseket – azok a munkafázisok az övéi tehát, amiből nem kímélhető ki a szakértelme. Az elmúlt években számos olyan fejlesztés jelent meg, amelyekkel komoly asszisztensi munkaórát válthatunk ki. A program által feldolgozott, összesített, riportált adatok a könyvvizsgálói bizonyosság növelését is elősegítik.
Bemutatom ELZA-t, aki nem csak az év zárásakor, hanem évközben is kiválóan szolgálja a könyvelők és az ügyfelek érdekeit. Hogy mivel? Nézzünk meg 13 példát arra, hogy mire kérheted meg új, digitális kolleganődet mostanában, azaz év közben.
Néhány nappal ezelőtt egy ismerős házaspár kisfia megkérdezte, mi a munkám? Könyvvizsgáló vagyok, mondtam. „És milyen könyveket vizsgálsz? Mesekönyveket is?” Eszembe jutott néhány régebbi ügyfél könyvelése és legszívesebben azt válaszoltam volna, hogy igen, néha mese-könyveket is...
De tényleg – mit is csinál egy könyvvizsgáló? Hogy lehetne ezt elmagyarázni érthetően valakinek, aki nem szakember (pl. a cégek tulajdonosainak, vezetőinek)?