De hogyan is kezdjünk hozzá?
A kamarai tagság korfáját és digitális komfortzónáját tekintve nem kis kihívás a kollégák egy részének a meggyőzése arról, hogy a könyvvizsgálat jövője és az AI-eszközök kombinációja nem csak „hájp”, hanem valódi válasz a további fejlődésre.
AI-témával kapcsolatos előadásokban, írásokban szinte kötelező legalább egy Steve Jobs idézet – hát kezdjük mi is ezzel: "Az innováció az, ami megkülönbözteti a vezetőt a követőtől."
Azok a könyvvizsgálók tehát, akik nyitottan, az elsők között kezdik el alkalmazni a modern eszközöket, hosszútávon versenyelőnyre tehetnek szert. A mesterséges intelligencia és a digitalizáció korszakában mindenképpen új szemléletre van szükség. A kíváncsiság, a felfedezési vágy visz minket előre – kezdjük tehát azzal a minimummal, hogy kíváncsiak vagyunk az újdonságokra, a lehetőségekre!
Ez a cikk nem AI-modulokat mutat be, nem technológiai részletekbe megy bele, hiszen nem vagyok szakértője a témának, csak lelkes amatőrként felhasználója igyekszem lenni az új eszközöknek. Mindenkinek magának kell – természetesen hozzáértők iránymutatása mellett – az egyre szélesebb kínálatból megkeresnie és felismernie a számára érthető és alkalmazható, a céljaihoz és az egyéni módszertanához illő hasznos megoldásokat.
A saját pozitív tapasztalatom alapján egy modult a sok közül azért mégis megemlítek: az egyik ilyen segítőnk lehet a munkában a Google NotebookLM, amely nem egy nyílt LLM tanító rendszer, hanem egy privát tudásbázisként működő AI asszisztens. Feltölthetők bele pl. a standardok, segédletek, módszertani és saját anyagok, minden, ami a szakmával kapcsolatos, és bármikor, ha elakadunk egy témában, kérdéseket tehetünk fel neki ezekkel kapcsolatban. A rendszer kizárólag az általunk feltöltött forrásokból dolgozik, válaszai pontosak, hivatkozásokkal ellátottak, adatbiztonsági aggályok nélkül. Egyfajta "digitális kutatóasszisztens", aki nálunk összehasonlíthatatlanul gyorsabban keres és talál, igazodik el a módszertani gyűjteményünkben.
Egyértelmű tehát, hogy nem arról van szó, hogy informatikusokká, programozókká képezzük át magunkat, hanem minden kollégának meg kell érteni, hogy hogyan tudja segíteni a munkánkat a korszerű technológia.
A hatékonyságunk kulcsa tehát nem feltétlenül a technikai tudás mélysége, hanem annak tudatos, észszerű hasznosítása – erre kell mindenkinek törekednie.
Ez az alapja annak is, hogy miért törekszünk a Metrum Referencia fejlesztőcsapatával arra, hogy minden évben valóban hasznos újításokat építsünk be a rendszerbe. Figyelembe vesszük a programot használók javaslatait és természetesen reagálnunk kell a szakmánkat érintő előírások (könyvvizsgálati standardok, számviteli és adójogszabályok) változásaira is. Reményeink szerint ezek a fejlesztések valóban hatékonyabbá, egyszerűbbé teszik a könyvvizsgálók munkáját.
A technológia azonban csak eszköz – a szakemberek azok, akik értelmezik és hasznosítják azt. Ezért is kulcsfontosságú a tudásmegosztás a bemutatók, a szakmai klubnapok szervezése által.
Kockázatkezelés új alapokon – válasz a felülvizsgált ISA 315-re
2023-ban jelentős fejlesztés történt az üzleti tevékenység megismerése folyamatának és a kockázatok azonosításának, felmérésének dokumentálásában (T-U modul). A visszajelzések alapján úgy gondoljuk, hogy a kezdeti nehézségek után (az új megközelítést meg kellett szokni) most már magabiztosan használják a kollégák ezt a rendszert, értik, látják benne az egyszerűsítést, a kockázatok és a munkaprogramok összekapcsolásában a hatékonyságot.
2025-ben kiegészült ez a modul egy vizuálisabb áttekintéssel: a vizsgálati területenként elvégzett kockázatbecslés eredményét megmutatjuk mérleg- és eredménykimutatás sorosan is, azaz a korábbi munkánk (a dokumentálási folyamat változtatása nélkül) megjelenik a számlaegyenlegek, ügyletcsoportok bontásában is.
Továbbfejlesztettük a dokumentumkezelést
Megváltozott a fájlok csatolási rendszere – erre nemcsak kényelmi szempontból, hanem a 2025-től már hatályos elektronikus archiválási kötelezettség miatt is szükség volt. Mindenki tisztában van vele, hogy a 2025.01.01. után kezdődő üzleti évek könyvvizsgálatának dokumentációját már elektronikusan kell archiválni a könyvvizsgálói jelentés kiadását követő 60 napon belül.
A Metrum Referencia szoftverben már 2023 óta benne van a könyvvizsgálati dosszié archiválási funkciója, amellyel egyszerűen elvégezhető ez a feladat.
Ehhez természetesen az kell, hogy minden könyvvizsgálati munkapapír, bizonyíték, egyszóval minden dokumentum, amely a kiadott jelentést alátámasztja, bekerüljön a programba, az ügyfél dossziéjába. A csatolás fejlesztésével már nem csak 3 fájl csatolható egy-egy munkaprogram/munkapapír sorhoz, hanem korlátlan mennyiségű – elősegítendő, hogy egyszerűen, technikai „trükközés” nélkül lehessen teljeskörű a dokumentálás.
A gyakorlatban azonban gyakran látjuk, hogy a kollégák a könyvvizsgálathoz begyűjtött dokumentumokat a saját fájlstruktúrájukban tartják, nem a programban. Ez nem túl hatékony megoldás: ezek a bizonyítékok (mivel a könyvvizsgálati dosszién kívül vannak) nem kerülnek bele az archiválásba, nehezebben visszakereshetőek és a velük való munka időveszteséget okoz.
Veszélyes az a megoldás is, hogy ugyan becsatolják az érintett fájlt a programba, a megfelelő helyre, de továbbra is a külső mappák az elsődleges munkaterületek, tehát egy esetleges későbbi módosítást (pl. egy excel táblában) ott, azaz a Metrumon kívül lévő fájlban végeznek el. Így megint az lesz az eredmény, hogy nem a végső bizonyíték kerül archiválásra.
De mit tegyen az, aki eddig máshol tárolta a fájlokat?
Ajánlott első lépésként végig gondolni, hogy milyen, a könyvvizsgálói következtetések levonásához szükséges dokumentumok hiányozhatnak a saját Metrum rendszerünkből – és fokozatosan pótolni azokat.
Tudom, hogy nagyon nehéz egy már megszokott, bejáratott módszert megváltoztatni – de lássuk be, hogy a fent leírt megoldások kockázatosak és esetenként dupla munkát is jelentenek. Az áttéréshez segítséget nyújtunk: számos oktató videóban bemutattuk, hogy a Webposta alkalmazással, a programban lévő Postafiók és fájlkezelő használatával mennyire egyszerű és biztonságos a külső fájlok beemelése, ráadásul azok rögtön a megfelelő vizsgálati területre, a megfelelő témához kerülnek referencia jellel automatikusan ellátva. Az „ELZA” elektronikus zárás és digitális asszisztens programot használó ügyfelek, könyvelők esetében még egyszerűbb az adatok továbbítása a könyvvizsgáló felé – erről itt látható egy hasznos videó.
A keretes szerkezet kedvéért ismét egy Steve Jobs idézet, mert úgy gondolom, ez nagyon jól érzékelteti az előbb leírt problémát: „Egyszerűsíteni mindig nehezebb, mint bonyolultan hagyni."
Talán azt viszont senki sem kérdőjelezi meg, hogy megéri belevágni, mert ezáltal a munkánk hatékonyabb, az eredménye pedig átláthatóbb, megbízhatóbb, átadhatóbb lesz – hiszen a könyvvizsgálat nemcsak számokról szól, hanem hitelességről, felelősségről is.
A cikk szerzője:
Luxné Tálas Ilona, kamarai tag könyvvizsgáló, a Metrum Referencia szakmai fejlesztője
https://metrumreferencia.hu/