Néhány nappal ezelőtt egy ismerős házaspár kisfia megkérdezte, mi a munkám? Könyvvizsgáló vagyok, mondtam. „És milyen könyveket vizsgálsz? Mesekönyveket is?” Eszembe jutott néhány régebbi ügyfél könyvelése és legszívesebben azt válaszoltam volna, hogy igen, néha mese-könyveket is...
De tényleg – mit is csinál egy könyvvizsgáló? Hogy lehetne ezt elmagyarázni érthetően valakinek, aki nem szakember (pl. a cégek tulajdonosainak, vezetőinek)?
Közeledik az év vége, ami a könyvelő és adószakemberek számára a továbbképzési év végét is jelenti. Aki még nem tette, annak a hátralévő hetekben szükséges megszerezni az előírt kreditpontokat ahhoz, hogy az éves továbbképzési kötelezettsége teljesítettnek minősüljön. A továbbképzési szabályok az elmúlt években nem változtak jelentősen, azonban így sem ritka, hogy akár évtizedes tapasztalat után is, figyelmetlenségből vagy tévedésből, nem sikerül a továbbképzési kötelezettséget maradéktalanul teljesíteni. A következőkben áttekintjük, milyen előírásoknak kell megfelelni a szakembereknek.
A magyar adóhatóságnak hosszú évek óta célkitűzése volt, hogy az online pénztárgépek és az online számla adatszolgáltatás bevezetése után a több, mint 20 éve fejlesztett Ányk alapú áfabevallásokat felválthassa egy új és hatékony rendszer, mely lehetővé teszi az áfabevallások automatizálását. Az idei év mérföldkőnek számít, hiszen februártól elindult az eÁFA rendszer, azonban mint minden új rendszer, ez is vegyes fogadtatásra talált az adózók és a könyvelők körében is. Bár az adóhatósági statisztikák alapján egyre több vállalkozás használja a webalapú és a gép-gép kapcsolaton alapuló eÁFA rendszert, még mindig érzékelhető fenntartás az eÁFÁval szemben, és sokan még mindig kivárnak. Kérdés, hogy vajon érdemes-e még várni az átállással?
Bemutatom ELZA-t, aki nem csak az év zárásakor, hanem évközben is kiválóan szolgálja a könyvelők és az ügyfelek érdekeit. Hogy mivel? Nézzünk meg 13 példát arra, hogy mire kérheted meg új, digitális kolleganődet mostanában, azaz év közben.
A helyi önkormányzatok, az irányításuk vagy felügyeletük alatt álló költségvetési szervek, vagy a helyi önkormányzat tulajdonában vagy tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetek, gazdasági társaságok számára fontos határidő közeleg, hiszen 2025. január 1-től ezen szervek is kötelesek belső visszaélés-bejelentési rendszert (a továbbiakban: bejelentőrendszer) létrehozni.
Az előző cikkünkben néhány olyan minőségcélt vettünk górcső alá, aminek lényegesen könnyebben tudunk megfelelni, ha könyvvizsgáló programmal dolgozunk saját munkapapírok helyett. Az alapvető minőségcélokon felül azonban módszertanunkban ki kell térnünk az adatok elemzésére is. Mivel számos forrásból származó, nagy mennyiségű adattal kell a könyvvizsgálónak dolgoznia, könnyen belátható, hogy manuális eszközökkel kevéssé tudunk hatékonyak lenni az elemzés, összehasonlítás, a megfeleltetés vizsgálata során. A Metrum Referencia program mögött lévő adatbáziskezelő azonban gyorsan és hatékonyan tudja az adatokat legyűjteni és összehasonlítani, ezt a feladatot tehát a gép végzi. A könyvvizsgáló pedig elemez és levonja a következtetéseket – azok a munkafázisok az övéi tehát, amiből nem kímélhető ki a szakértelme. Az elmúlt években számos olyan fejlesztés jelent meg, amelyekkel komoly asszisztensi munkaórát válthatunk ki. A program által feldolgozott, összesített, riportált adatok a könyvvizsgálói bizonyosság növelését is elősegítik.