A módosításokat érintett témánként csoportosítva mutatjuk be.
Érintett téma | Hatályba lépés |
Hatósági eljárások felfüggesztése | 2024. november 29. |
Könyvvizsgálói titoktartási kötelezettség alóli felmentés kiegészítése | 2024. november 29. |
Fenntarthatósági jelentés könyvvizsgálatára vonatkozó átmeneti szabály | 2024. november 29. |
Az okleveles könyvvizsgálói képzésre vonatkozó átmeneti szabály | 2024. november 29. |
Adatszolgáltatási kötelezettség bővülése a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodóknál | 2024. november 29. |
A közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó tekintetében ellátott jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység megszüntetéséért benyújtott bírósági kereset szabályai | 2024. november 29. |
Közfelügyeleti hatóság minőségellenőrzési eljárása során alkalmazandó kérdőívek közzététele | 2024. november 29. |
Speciális szaktudással rendelkező személyek igénybevételének kiterjesztése közfelügyeleti hatóság által lefolytatott célvizsgálat esetére |
2024. november 29. |
A közfelügyeleti hatóság által lefolytatott minőségellenőrzés során elkészítendő zárójelentés határideje | 2024. november 29. |
Hatósági eljárások felfüggesztése
Amennyiben egy kérelem elbírálása során a döntés meghozatalához szükséges előkérdés megválaszolása vagy az adott üggyel szorosan összefüggő előzetes hatósági döntés meghozatala más szerv hatáskörébe tartozik, és így a kérelem megalapozottan nem bírálható el, úgy az eljárás felfüggesztésének lehetősége nélkül a kérelem elutasítása, majd annak újbóli benyújtása indokolatlan adminisztrációs teherrel jár a kérelmező terhére. Ennek elkerülése érdekében a jogszabálymódosítás célja,
a közfelügyeleti hatóság számára az eljárás felfüggesztésének lehetőségét megteremteni, amikor a döntés meghozatalához szükséges előkérdés megválaszolása más szerv hatáskörébe tartozik.
Könyvvizsgálói titoktartási kötelezettség alóli felmentés kiegészítése
2024. január 1-jétől, vagy azt követően kezdődő üzleti évekre vonatkozóan alkalmazandó a könyvvizsgáló cégek belső minőségirányítási rendszerére vonatkozó új könyvvizsgálói standard (ISQM1 - Minőségirányítás a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatát vagy átvilágítását, vagy egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló vagy kapcsolódó szolgáltatási megbízásokat végrehajtó társaságok számára). A könyvvizsgáló cég belső minőségirányítási rendszerének egyik komponense a figyelemmel kísérés folyamata, mely tevékenység végzésére jogosult személyek esetében a követelmény az, hogy rendelkezzenek a figyelemmel kísérési tevékenységek hatékony végzéséhez szükséges szakértelemmel és képességekkel, beleértve az elegendő időt is, azzal, hogy nem kamarai tag könyvvizsgálók is elláthatják a figyelemmel kísérési tevékenységet. Tekintettel arra, hogy a Kkt. jelenlegi szabályai a könyvvizsgálók számára írnak elő titoktartási kötelezettséget és nem szabályozzák konkrétan az egyéb személyekre vonatkozó ezen etikai alapelvnek való megfelelést, ezért ki kellett egészíteni a Kkt. titoktartásra vonatkozó előírásait, amely alapján amennyiben a figyelemmel kísérés tevékenységét nem kamarai tag könyvvizsgáló végzi, az nem jelenti a titoktartási kötelezettség megszegését.
Fenntarthatósági jelentés könyvvizsgálatára vonatkozó átmeneti szabály
Az egyes gazdálkodók jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálatát ellátó kamarai tag könyvvizsgálóknak, továbbá a megbízás minőségének áttekintését végző személyeknek rendelkezniük kell speciális minősítéssel a jogszabály szerinti tevékenységük ellátásához. A Sztv. rendelkezik arról, hogy mely gazdálkodók kötelesek a 2024. üzleti évtől fenntarthatósági jelentést készíteni. A kamarai tag könyvvizsgálók, valamint a megbízás áttekintését végző személyek részére előírás a fenntarthatósági minősítés megszerzése a fenntarthatósági bizonyosság nyújtására irányuló tevékenység végzéséhez, valamint a fenntarthatósági bizonyosság nyújtására irányuló megbízás minőségének az áttekintéséhez.
Fő szabályként nem engedélyezett, hogy olyan kamarai tag könyvvizsgálók, valamint, hogy olyan, a megbízások áttekintését végző személyek is végezzenek fenntarthatósági bizonyosság nyújtására irányuló tevékenységet, valamint fenntarthatósági bizonyosság nyújtására irányuló megbízás minőségének az áttekintését, akik csak fenntarthatósági minősítéssel rendelkeznek, és a vizsgált gazdálkodó beszámolójának könyvvizsgálatához előírt egyéb minősítéssel nem. Tehát ezen átmeneti rendelkezés a 2024-2026. üzleti évek tekintetében lehetőséget teremt további, speciális minősítéssel nem rendelkező kamarai tag könyvvizsgálók részére a fenntarthatósági bizonyosság nyújtására irányuló tevékenység elvégzésére, valamint a megbízások áttekintését végző személyek számára a fenntarthatósági bizonyosság nyújtására irányuló megbízás minőségének az áttekintésére.
Az okleveles könyvvizsgálói képzésre vonatkozó átmeneti szabály
Az okleveles könyvvizsgálói képzés a korábbi modulok mellett – jogi ismeretek, adózási ismeretek, közgazdaságtan és pénzügyek, szervezeti és vezetési ismeretek, számvitel és elemzés, könyvvizsgálat és ellenőrzés, pénzügyi és számviteli információs rendszerek – kiegészült 2024. január 1-től egy új, „fenntarthatósági jelentés könyvvizsgálata” című modullal. A törvénymódosítás erre az új modulra vonatkozóan fogalmaz meg átmeneti szabályt, ami alapján ezt először annak a természetes személynek kell teljesítenie, akit 2024. január 1-jét követően vettek fel az okleveles könyvvizsgálói képzési programba.
Adatszolgáltatási kötelezettség bővülése a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodóknál
A fenntarthatósági minősítéssel rendelkező kamarai tag könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég a fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyosság nyújtásával összefüggő véleményéről fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyossági jelentést bocsát ki. Ezen jelentések számának bővülése okán szükséges az adatszolgáltatási kötelezettség kiterjesztése a fenntarthatósági bizonyosság nyújtására irányuló megbízások vonatkozásában, és a december 31-én hatályban lévő, közérdeklődésre számot tartó gazdálkodóval kötött fenntarthatósági jelentésre vonatkozó megbízásairól, évente, december 31-ig kell a jövőben tájékoztatni a közfelügyeleti hatóságot.
A közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó tekintetében ellátott jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység megszüntetéséért benyújtott bírósági kereset szabályai
A módosítás az irányelv azon rendelkezésének átültetését tartalmazza, amely lehetőséget biztosít bírósági kereset benyújtásához a kamarai tag könyvvizsgáló vagy a könyvvizsgáló cég jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység, adott esetben a fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyosság nyújtására irányuló tevékenység ellátásáról szóló megbízásának megszüntetésére.
A közérdeklődésre számot tartó gazdálkodónál végzett jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység (ideértve a fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyosság nyújtását is) ellátása esetén
a) a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó szavazati jogainak vagy a jegyzett tőkéjének legalább 5%-át képviselő tag vagy tagok;
b) a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó más szervei (ideértve többek között annak legfőbb szervét, az audit bizottságot, valamint a felügyelő bizottságot); továbbá
c) a közfelügyeleti hatóság
a megfelelő indokok fennállása esetén az illetékes bíróságnál keresetet nyújthat(nak) be a kamarai tag könyvvizsgáló vagy a könyvvizsgáló cég jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység ellátására vonatkozó megbízásának megszüntetése céljából.
Közfelügyeleti hatóság minőségellenőrzési eljárása során alkalmazandó kérdőívek közzététele
Korábban a könyvvizsgálói közfelügyeleti feladatokkal összefüggő tevékenységek szabályozásáról szóló 28/2013. (VI. 29.) NGM rendelet melléklete tartalmazta az egyedi könyvvizsgálati megbízásokra, valamint a könyvvizsgáló cég belső minőségellenőrzési rendszerére vonatkozó kérdőíveket, amelyeket a közfelügyeleti hatóság a minőségellenőrzései során alkalmaz. Ugyanakkor e kérdőívek a nemzeti standardokra épülnek, amelyeket a standard alkotó bizottság folyamatosan felülvizsgál többek között a könyvvizsgálati gyakorlat következetességének elősegítése, valamint a közvélemény bizalmának megerősödése érdekében, válaszolva ezzel a globális változásokra. Az aktuális változások alapján a közfelügyeleti hatóság minden évben felülvizsgálja az egyes kérdőívek tartalmát (beleértve a fenntarthatósági jelentés könyvvizsgálatára vonatkozó kérdőívet is), ugyanakkor e kérdőíveket már nem az NGM rendeletben, hanem az Egységes Kormányzati Portálon fogja közzétenni minden év március 31-ig. A kérdőívek:
Ezek honlapon való közzététele elősegíti azok jogszabályoknak való folyamatos megfelelését anélkül, hogy többlet adminisztratív terhet okozna.
Speciális szaktudással rendelkező személyek igénybevételének kiterjesztése közfelügyeleti hatóság által lefolytatott célvizsgálat esetére
A rendelkezés megteremti annak a lehetőségét (hasonlóan a minőségellenőrzési eljárásokhoz), hogy a közfelügyeleti hatóság a célvizsgálat esetében is igénybe vehet speciális szaktudással rendelkező személyeket, hogy az összetettebb, bonyolultabb célvizsgálatok során szakmai tapasztalatukkal támogassák az ellenőrök munkáját. A közreműködő önálló írásos véleményt nem készít, a döntéshozatalban nem vesz részt. A közreműködőnek a helyszíni ellenőrzés megkezdése előtt titoktartási nyilatkozatot kell adnia az ellenőrzöttnek. Az ellenőrnek, a közreműködőnek és az ellenőrzöttnek az ellenőrzés megkezdése előtt nyilatkoznia kell a függetlenségi és összeférhetetlenségi követelményeknek való megfelelésről. Az egységes ügyintézés, illetve az egységes jogszabályi környezet miatt a közfelügyeleti hatóság által lefolytatott célvizsgálat esetében is lehetőség van az eljárás felfüggesztésére azokban az esetekben, amikor az eljárás a közfelügyeleti hatóságnak az adott üggyel szorosan összefüggő más hatósági döntése nélkül megalapozottan nem folytatható le, vagy ha a döntéshez szükséges előkérdés megválaszolása más szerv hatáskörébe tartozik. A közfelügyeleti hatóság a célvizsgálatot mindaddig felfüggesztheti, amíg a közfelügyeleti hatóságnak, vagy más hatóságnak, a folyamatban lévő eljárása során nem születik döntés, amely lehetőséget teremt az eljárás lezárására.
A közfelügyeleti hatóság által lefolytatott minőségellenőrzés során elkészítendő zárójelentés határideje
A módosítás a közfelügyeleti hatóság által lefolytatott minőségellenőrzés során elkészítendő zárójelentésre vonatkozó határidő 15 napról 30 napra történő módosítását tartalmazza. A módosítás a hatósági ügyintézés teljes időtartamának hosszát nem érinti, kizárólag a belső határidő módosítását jelenti, annak érdekében, hogy az összetett zárójelentések határidőben, és szakmailag megalapozottan kerüljenek megküldésre az ellenőrzöttek részére.
A cikk szerzői:
Dr. Füredi-Fülöp Judit
okleveles könyvvizsgáló, ME GTK Pénzügyi és Számviteli Intézetének egyetemi docense, és
Várkonyiné Dr. Juhász Mária
okleveles könyvvizsgáló, ME GTK Pénzügyi és Számviteli Intézetének intézetigazgató egyetemi docense,
a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának oktatói