A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvényben (a továbbiakban: Panasztörvény) bevezetett visszaélés-bejelentési rendszer jogintézményével korábbi cikkeinkben is foglalkoztunk.
A Panasztörvény szerinti belső visszaélés-bejelentési rendszert a magánszektor meghatározott foglalkoztatóinak, valamint az állami szerveknek, illetve az általuk létrehozott költségvetési szerveknek, vagy a tulajdonosi joggyakorlásuk alatt álló egyéb szervezeteknek, gazdasági társaságoknak már 2023. évben be kellett vezetniük.
A belső visszaélés-bejelentési rendszerről szóló szakmai cikkeink elérhetők az alábbi linkeken:
https://mkvkok.hu/szakmai-cikkek/visszaszamlalas-startol-a-belso-visszaeles-bejelentesi-rendszer
https://mkvkok.hu/szakmai-cikkek/a-belso-visszaeles-bejelentesi-rendszer-mukodtetese-soran-leggyakrabban-felmerulo-kerdesek
https://mkvkok.hu/szakmai-cikkek/december-17-en-lezarul-a-maganszektor-felkeszulese-a-visszaeles-bejelentesi-rendszer-kialakitasara
A bejelentőrendszer bevezetése nem kötelező, tehát a foglalkoztató belátásán múlik, ha 10 000 főnél kevesebb lakosú település helyi önkormányzatáról, vagy olyan önkormányzatról, önkormányzati költségvetési szervről vagy tulajdonában álló szervezetről van szó, amely 50 főnél kevesebb személyt foglalkoztat foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében.
A kötelezett szervek esetében érdemes fontolóra venni annak a lehetőségét, hogy a helyi önkormányzat, valamint az irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerv közösen is létrehozhatnak és működtethetnek bejelentőrendszert, ezáltal a rendelkezésre álló erőforrásokat gazdaságosabban lehet felhasználni, illetve a bejelentőrendszer mind arculatában, mind a működtetését illetően egységesíthető. Ez a bejelentőrendszer működéséről szóló tájékoztatási kötelezettséget is leegyszerűsítheti.
Egyes szabályok eltéréssel alkalmazandók a Panasztörvény rendelkezései tekintetében az önkormányzatoknál, valamint az önkormányzati költségvetési szerveknél, melyek azonban nem érintik az önkormányzati tulajdonban álló szervezeteket, gazdasági társaságokat. Amíg ez utóbbi szervezetek például a belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetésével, illetve a bejelentések kivizsgálásában való közreműködéssel szerződés keretében bejelentővédelmi ügyvédet vagy más külső szervezetet is megbízhatnak, addig az önkormányzatoknak, illetve az önkormányzati költségvetési szerveknek ezen feladatokat saját szervezetükön belül szükséges megoldani, és a feladatellátásra pártatlan személyt vagy szervezeti egységet kijelölni.
A bejelentőrendszer kialakításának, működtetésének, illetve a potenciális bejelentői kör tájékoztatásának kötelezettsége átgondolt előkészítést igényel és számos intézkedést von maga után (részletesebben lásd a fent hivatkozott cikkeket), melyből a teljesség igénye nélkül kiemeljük a legfontosabb szabályozási területeket.
A bejelentőrendszer működtetéséről szóló szabályzat kialakítása során – a panaszok és közérdekű bejelentések kezeléséről szóló szabályzatunkban foglaltakhoz hasonlóan – érdemes részletesen meghatározni a rendszer működésének kereteit (elérhetőségét), a tájékoztatás közzétételének, megadásának részletszabályait, az eljárási szabályokat, az adat-, illetve bejelentővédelmi szabályokat, a felelősöket, az egyes feladatokat, határidőket és keletkező dokumentumokat.
Hasznos lehet előre gondoskodni azon dokumentummintákról, amelyek a bejelentőrendszer működtetéséhez kapcsolódhatnak, mint például:
A bejelentőrendszer kialakításával és a szabályzat tartalmával egyebekben a korábbi cikkünkben részletesebben foglalkoztunk.
A Panasztörvényből eredő kötelezettségek teljesítése szükségszerűen a belső kontrollrendszer felülvizsgálatával is jár, ezért a feladatoknak a szabályzatunk tartalmával koherensen a kontrollrendszer egyes elemeiben is meg kell jelennie.
A működtetésben és a kivizsgálásban közreműködő pártatlan személy, vagy szervezeti egység kijelölését követően szükséges a munkaköri leírások megfelelő módosítása is.
Szabályozási igény felmerülhet az adat- és iratkezelési szabályok tekintetében is a bejelentők és a bejelentésben érintettek adatainak és az iratanyag kezelése és a bejelentések nyilvántartása során.
Az adatbiztonság és a bejelentővédelem érdekében megfontolt technikai és szervezési intézkedések bevezetése is indokolt lehet.
További részletekkel a kifejezetten az önkormányzati szférában kijelölt felelősök részére összeállított tematikával és gyakorlati tippekkel várjuk az érdeklődőket a 2024. november 4-én tartandó online szakmai rendezvényünkre.
Részletek:
Rendezvény témája: Belső visszaélés-bejelentési rendszer kialakítása és működtetése az önkormányzati szférában
Célcsoport: önkormányzatok, önkormányzati költségvetési szervek, illetve ezek tulajdonában álló szervezetek, gazdasági társaságok
Időpont: 2024. november 4. hétfő, 9.00-11.30 (online)
Előadó: Dr. Krak Anita adatvédelmi szakjogász, integritástanácsadó, a panaszrendszer.hu szakmai fejlesztője
Tematika:
- A visszaélés-bejelentés jogintézménye, a szabályozás háttere
- A jogszabályban foglalt kötelezettség és feladatok meghatározása
- A jogszabályban foglalt kötelezettség teljesítése a gyakorlatban
- Eljárás bejelentés esetén
- Adatvédelem a bejelentések kezelése során
- Bejelentővédelmi intézkedések
- Szabályzatok, dokumentumok, kontrollrendszer és az egyéb szabályozási feladatok áttekintése
Amennyiben szeretne megoldást találni az írásbeli bejelentések fogadására, és a bejelentőrendszerében érkezett bejelentések egy helyen való nyilvántartására, tájékozódjon a panaszrendszer.hu által kínált rendszer lehetőségeiről.
A cikk szerzője:
Dr. Krak Anita LL.M., adatvédelmi szakjogász, integritás tanácsadó és
a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának oktatója
a panaszrendszer.hu szakmai fejlesztője