Hogyan módosul az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság a veszélyhelyzet idején?!

Vissza a szakmai cikkekhez
Hogyan módosul az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság a veszélyhelyzet idején?!
2020. április 22. 0:00
A koronavírus hozta veszélyhelyzet komoly hatást gyakorol a foglalkoztatásra, foglalkoztathatóságra. Az elmúlt napok vonatkozó kormányzati döntései, a hatások enyhítését célzó törekvések mellett is számos foglalkoztató volt már kénytelen akár hetekkel ez előtt olyan döntéseket hozni, amelyek a bevételkiesések mellett alkalmasak a kiadások csökkentésére. A reményeik szerint időszakos munkaerőtöbbletet például ezért sokan úgy próbálták/próbálják kiegyensúlyozni, hogy bár a munkavállalóikat megtartották, fizetés nélküli szabadságra küldték a dolgozókat. Ez a helyzetre tekintettel adekvát megoldásnak tűnik, de még ezekeben az időkben is fontos a lehetőségeket körültekintően vizsgálni, s a munkavállalók felé korrekt tájékoztatással élni az alkalmazott megoldás hatásairól, következményeiről, így ebben az esetben például arról is, hogy a fizetés nélküli szabadság ideje alatt a biztosítási jogviszony az általában alkalmazandó főszabály szerint szünetel.

Mivel a mostani helyzetben ez már tarthatatlan volt, a Kormány április 7-i bejelentése után tegnap megjelent, és ma (2020. április 22-én) hatályba is lépett a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet, ami a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig a munkáltatóra hárítja az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetését a munkavállaló után, így a veszélyhelyzet fennállásának időszakában a veszélyhelyzetből kifolyólag fizetés nélküli szabadságon lévő munkavállaló egészségügyi szolgáltatásra jogosult.

 

Ebben az esetben a 2020. május 1-jétől esedékes havi bevallásában a munkáltató – a  tárgyhót követő hónap 12. napjáig – egészségügyi szolgáltatási járulékot állapít meg, vall be és fizet meg az érintett munkavállalók után.

 

Fontos azonban különösen hangsúlyozni, hogy a fenti könnyítés egy a veszélyhelyzetre figyelemmel alkalmazandó speciális rendelkezés. A veszélyhelyzet utáni 61. naptól a főszabály lép ismét életbe! Ez azt jelenti, hogy fizetésnélküli szabadsággal induló biztosítási jogviszony szünetelés idején az érintettet terheli az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetésének kötelezettsége például az orvosi ellátásra, illetve a gyógyszerártámogatásra való jogosultság érdekében mindaddig, míg az biztosítási jogviszony szünetel.

 

Ez akkor is így van, ha az a közkeletű, s „városi legenda”-ként sokak által ismert tévedés, ami szerint a fizetés nélküli szabadság első 45 napja idejére még fennáll az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, eddig is sokakban keltette azt az érzetetet, hogy ilyen időszakban jogosultak az átmenetileg nem dolgozók. A „45 napos szabály” azonban nem erre vonatkozik! Az kizárólag abban az esetben nyer alkalmazást, amikor a biztosítási jogviszony megszűnik.

 

Egészen pontosan a biztosítási jogviszony megszűnését követően az alábbi feltételek mentén lesz a hajdani munkavállalónak jogosultsága az egészségügyi szolgáltatásra:

  • amennyiben a jogviszony megszűnését megelőzően megszakítás nélkül legalább 45 napig fennállt az eü. szolgáltatási jogosultság, akkor további 45 napig fennmarad,
  • amennyiben 45 napnál rövidebb ideig tartott ez a megszakítás nélküli időszak, akkor annak megfelelő időtartamig áll fenn a jogviszony megszűnése után, illetve
  • a korábbi jogviszony legalább 45 napig fennállt, de azutolsó jogosultsági feltételt megalapozó jogviszony ennél rövidebb volt, ám a két jogosultsági feltétel (pl. két egymást követő munkaviszony) között 30 napnál kevesebb idő telt el, úgy szintén további 45 napig igénybe vehető az egészségügyi szolgáltatás.

 

Miután a fentiekben említett, a veszélyhelyzet idején alkalmazandó sepciális rendelkezés hatlyát veszíti majd, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság érdekében a fizetés nélküli szabadság idején a járulékfizetési kötelezettség előírását ismét a NAV által rendszeresített, elektronikus úton is benyújtható nyomtatványon (20T1011) kell majd kezdeményeznie az érintettnek, akit ezt követően terhel majd a havi 7.710 Ft megfizetésének kötelezettsége.

 

Az időszakos változás lényege tehát, hogy a fizetési kötelezettséget a munkáltatóra terheli át a kormányrendelet ebben az időszakban, de a járulék megfizetésével több tévesen megjelent információval ellentétben most sem keletkezik majd biztosításiási jogviszonyt, illetve szolgálati idő - kizárólag az egészségügyi ellátás igénybevételére jogosítja majd az érintetteket!

 

A cikk szerzője:

Barabás Miklós
társadalombiztosítási szakember, közgazdász,

a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának oktatója

 

Szerezze meg összes szükséges kreditjét távoktatási formában, amihez kínálatunkból szabadon választhatja ki a mindennapi munkáját segítő tananyagokat >>>

 

 

A szerző(k)ről

Cikkei
Oktatásai
Kiadványok ettől a szerzőtől
Kidolgozott vizsgatételek a társadalombiztosítási és bérügyi ügyintéző képzés szóbeli szakmai vizsgájához.
Raktáron
7 900 HUF
Részletek
A Társadalombiztosítási és bérügyi kalauz – 2021 megjelenését ezúttal is az évről-évre folyamatosan változó jogszabályok, illetve a képzések hallgatói és a már szakmában dolgozók folyamatos érdeklődése, a könyv iránti igénye tette szükségessé.
Már csak 6 db elérhető
10 500 HUF
Részletek
A tankönyv a munkaerőgazdálkodási és társadalombiztosítási ügyintéző képzés tételsorának teljes kidolgozása, amely a kidolgozás mellett az adott tétel kérdés csoportjához tartozó témaköröket is átöleli.
Nincs raktáron
12 120 HUF

Hírlevél feliratkozás

Ha szeretne naprakész szakmai cikkeket olvasni, információs videókat nézni, vagy tájékoztatást kapni képzéseinről, iratkozzon fel hírlevelünkre!