Hogyan módosul az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság a veszélyhelyzet idején?!

Vissza a szakmai cikkekhez
Hogyan módosul az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság a veszélyhelyzet idején?!
2020. április 22. 0:00
A koronavírus hozta veszélyhelyzet komoly hatást gyakorol a foglalkoztatásra, foglalkoztathatóságra. Az elmúlt napok vonatkozó kormányzati döntései, a hatások enyhítését célzó törekvések mellett is számos foglalkoztató volt már kénytelen akár hetekkel ez előtt olyan döntéseket hozni, amelyek a bevételkiesések mellett alkalmasak a kiadások csökkentésére. A reményeik szerint időszakos munkaerőtöbbletet például ezért sokan úgy próbálták/próbálják kiegyensúlyozni, hogy bár a munkavállalóikat megtartották, fizetés nélküli szabadságra küldték a dolgozókat. Ez a helyzetre tekintettel adekvát megoldásnak tűnik, de még ezekeben az időkben is fontos a lehetőségeket körültekintően vizsgálni, s a munkavállalók felé korrekt tájékoztatással élni az alkalmazott megoldás hatásairól, következményeiről, így ebben az esetben például arról is, hogy a fizetés nélküli szabadság ideje alatt a biztosítási jogviszony az általában alkalmazandó főszabály szerint szünetel.

Mivel a mostani helyzetben ez már tarthatatlan volt, a Kormány április 7-i bejelentése után tegnap megjelent, és ma (2020. április 22-én) hatályba is lépett a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet, ami a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig a munkáltatóra hárítja az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetését a munkavállaló után, így a veszélyhelyzet fennállásának időszakában a veszélyhelyzetből kifolyólag fizetés nélküli szabadságon lévő munkavállaló egészségügyi szolgáltatásra jogosult.

 

Ebben az esetben a 2020. május 1-jétől esedékes havi bevallásában a munkáltató – a  tárgyhót követő hónap 12. napjáig – egészségügyi szolgáltatási járulékot állapít meg, vall be és fizet meg az érintett munkavállalók után.

 

Fontos azonban különösen hangsúlyozni, hogy a fenti könnyítés egy a veszélyhelyzetre figyelemmel alkalmazandó speciális rendelkezés. A veszélyhelyzet utáni 61. naptól a főszabály lép ismét életbe! Ez azt jelenti, hogy fizetésnélküli szabadsággal induló biztosítási jogviszony szünetelés idején az érintettet terheli az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetésének kötelezettsége például az orvosi ellátásra, illetve a gyógyszerártámogatásra való jogosultság érdekében mindaddig, míg az biztosítási jogviszony szünetel.

 

Ez akkor is így van, ha az a közkeletű, s „városi legenda”-ként sokak által ismert tévedés, ami szerint a fizetés nélküli szabadság első 45 napja idejére még fennáll az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, eddig is sokakban keltette azt az érzetetet, hogy ilyen időszakban jogosultak az átmenetileg nem dolgozók. A „45 napos szabály” azonban nem erre vonatkozik! Az kizárólag abban az esetben nyer alkalmazást, amikor a biztosítási jogviszony megszűnik.

 

Egészen pontosan a biztosítási jogviszony megszűnését követően az alábbi feltételek mentén lesz a hajdani munkavállalónak jogosultsága az egészségügyi szolgáltatásra:

  • amennyiben a jogviszony megszűnését megelőzően megszakítás nélkül legalább 45 napig fennállt az eü. szolgáltatási jogosultság, akkor további 45 napig fennmarad,
  • amennyiben 45 napnál rövidebb ideig tartott ez a megszakítás nélküli időszak, akkor annak megfelelő időtartamig áll fenn a jogviszony megszűnése után, illetve
  • a korábbi jogviszony legalább 45 napig fennállt, de azutolsó jogosultsági feltételt megalapozó jogviszony ennél rövidebb volt, ám a két jogosultsági feltétel (pl. két egymást követő munkaviszony) között 30 napnál kevesebb idő telt el, úgy szintén további 45 napig igénybe vehető az egészségügyi szolgáltatás.

 

Miután a fentiekben említett, a veszélyhelyzet idején alkalmazandó sepciális rendelkezés hatlyát veszíti majd, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság érdekében a fizetés nélküli szabadság idején a járulékfizetési kötelezettség előírását ismét a NAV által rendszeresített, elektronikus úton is benyújtható nyomtatványon (20T1011) kell majd kezdeményeznie az érintettnek, akit ezt követően terhel majd a havi 7.710 Ft megfizetésének kötelezettsége.

 

Az időszakos változás lényege tehát, hogy a fizetési kötelezettséget a munkáltatóra terheli át a kormányrendelet ebben az időszakban, de a járulék megfizetésével több tévesen megjelent információval ellentétben most sem keletkezik majd biztosításiási jogviszonyt, illetve szolgálati idő - kizárólag az egészségügyi ellátás igénybevételére jogosítja majd az érintetteket!

 

A cikk szerzője:

Barabás Miklós
társadalombiztosítási szakember, közgazdász,

a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központjának oktatója

 

Szerezze meg összes szükséges kreditjét távoktatási formában, amihez kínálatunkból szabadon választhatja ki a mindennapi munkáját segítő tananyagokat >>>

 

 

A szerző(k)ről

Cikkei
Oktatásai
Kiadványok ettől a szerzőtől
Kidolgozott vizsgatételek a társadalombiztosítási és bérügyi ügyintéző képzés szóbeli szakmai vizsgájához.
Raktáron
7 900 HUF
Részletek
A Társadalombiztosítási és bérügyi kalauz – 2021 megjelenését ezúttal is az évről-évre folyamatosan változó jogszabályok, illetve a képzések hallgatói és a már szakmában dolgozók folyamatos érdeklődése, a könyv iránti igénye tette szükségessé.
Már csak 6 db elérhető
10 500 HUF
Részletek
A tankönyv a munkaerőgazdálkodási és társadalombiztosítási ügyintéző képzés tételsorának teljes kidolgozása, amely a kidolgozás mellett az adott tétel kérdés csoportjához tartozó témaköröket is átöleli.
Már csak 7 db elérhető
12 120 HUF
Részletek
A tankönyv taglalja a munkaerőgazdálkodási és társadalombiztosítási ügyintéző képzés tananyagát.
Már csak 2 db elérhető
14 990 HUF
Részletek

Hírlevél feliratkozás

Ha szeretne naprakész szakmai cikkeket olvasni, információs videókat nézni, vagy tájékoztatást kapni képzéseinről, iratkozzon fel hírlevelünkre!