A fizetési szokások átalakulása. Mire figyeljenek a kereskedők, vállalkozások? Javaslatok 5 pontban

Vissza a szakmai cikkekhez
A fizetési szokások átalakulása. Mire figyeljenek a kereskedők, vállalkozások? Javaslatok 5 pontban
2022. november 16. 10:00
Az Elektronikus fizetési megoldások kézikönyvének második kiadásában azt vizsgáltuk meg közelebbről, hogyan alakultak át a fizetési szokások az elmúlt években és ezek alapján milyen trendekre számíthatnak a kereskedők, vállalkozások a közeljövőben.

A rövid elemzések alapján javaslatokat fogalmaztunk meg a kereskedők, vállalkozások számára, amelyek segítségével eredményesebben használhatják ki az elektronikus fizetésben rejlő lehetőségeket.

A vállalkozás ügyfélköréhez és profiljához legjobban illeszkedő elektronikus fizetési megoldás alkalmazása árbevételnövelő tényező, ezért rendkívül fontos, hogy a kereskedő, a vállalkozás átgondoltan, előretekintően válasszon az egyre bővülő kínálatból.

1. Digitális tárcával történő fizetési lehetőség bevezetése a webshopokban

Trend: Dinamikusan növekszik a mobiltárcá(k)ba, például a Simple-be, Apple Pay-be, Google Pay-be regisztrált kártyák száma, mivel egyre több felhasználó számára jelent nagyobb biztonságot és kényelmet a mentett kártyás fizetés. Míg 2020 nyarán több mint 500 ezer bankkártyát regisztráltak a mobiltárcákba, idén nyáron ez a szám átlépte a 1,5 milliót az MNB adatai szerint.

Javaslat: Mobiltárcába (digitális tárcába) rögzített fizetési kártyákkal a fizetési tranzakció jóváhagyása a mobiltárcában történik és nem a kereskedő POS-terminálján, vagy az elektronikus fizetési felületén (pl. VPOS). Ez a vásárlók számára nagyobb biztonságot és kényelmet jelent, ami miatt egyre többen használják a digitális tárcájukat fizetéshez. A POS-terminált nem kell külön felkészíteni a mobiltárcával történő fizetésre, viszont a webshopokat, az elektronikus fizetési felületeket fel kell készíteni a digitális tárcákkal (pl. Simple, Apple Pay, Google Pay) történő mentett kártyás fizetésre.

Mi az a mentett kártyás fizetés?
A vásárlónak nem kell külön megadni a bankkártya adatait, ha azokat korábban elmentette egy ú.n. digitális pénztárca alkalmazásban és az internetes fizetési felületen kiválasztja az adott digitális pénztárcával történő fizetési lehetőséget (pl. Apple Pay, Google Pay, Simple fiókos fizetés).

Mi a kereskedő oldali mentett kártyás fizetés?
Ú.n. egykattintásos bankkártyás fizetési megoldás, amikor a vásárlónak nem kell minden egyes vásárlási folyamat végén megadni a bankkártya adatait, hanem a kereskedő weboldalán kiválasztja a rögzített kártyái közül azt, amelyről fizetést kíván indítani.

További bankkártyás fizetési lehetőségek: eseti bankkártyás fizetés, QR-kód lefotózásával indítható kártyás fizetés, push értesítéses gyorsfizetés, fizetés alkalmazásban (in-app), linkes fizetés, ismétlődő fizetés.

További információk és részletek a bankkártyás fizetési lehetőségekről itt: „Elektronikus fizetési megoldások kézikönyve”

2. Fizetési helyzetre szabott megoldás kiválasztása

Trend: Évről-évre dinamikusan növekszik az aktív fizetési kártyákra jutó vásárlások (fizetések) száma a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. 2020-ban az aktív fizetési kártyákkal havonta átlagosan 13,9 darab vásárlást (fizetést) hajtottak végre. 2021-ben ez a szám már 16,4 darab volt havonta, ami 17,8 %-os növekedést jelent 2020-hoz képest.

2022-ben a FinTech Group előrejelzése alapján tovább növekszik az aktív kártyákra jutó vásárlások száma, ami elérheti a 20 db/hó vásárlást. Ez közel 21,9 %-os növekedést jelent 2021-hez képest. Egyre jobban erősödő trend, akik elkezdik használni a bankkártyájukat, azok egyre jobban hozzászoknak az elektronikus fizetés ezen módjához, és egyre több élethelyzetben próbálják ki a kártyás fizetést, ha ennek a lehetősége adott a kereskedőnél, vállalkozónál.

Javaslat: A kereskedők, vállalkozók számára érdemes átgondolni, milyen fizetési helyzetek merülnek fel adott környezetben (boltban, külső helyszínen, weben stb.) és erre milyen megoldást kínálnak jelenleg (pl. POS, mPOS, softPOS, VPOS, vagy azonnali fizetés), illetve kihasználják-e a jelenleg elérhető megoldásokban rejlő lehetőségeket.

3. Kártyás fizetéshez szokott vásárlók kiszolgálása

Trend: 2020 negyedik negyedéve óta egyre jobban nyílik az olló a bankkártyával kifizetett vásárlások és a készpénzfelvételek értéke között. A bankkártyás forgalom 2020 vége óta dinamikusan növekszik, míg a felvett készpénz mennyiségének növekedése kezd ellaposodni. Összességében a magyar felhasználók többet költenek bankkártyával, mint amennyi készpénzt felvesznek.

Javaslat: A kereskedők, vállalkozók számára érdemes azt is átgondolni, hogy a vásárlóknál egyre kevesebb készpénz lesz, és egyre több fizetési helyzetben fordulhat elő, hogy a vásárló csak bankkártyával tudja kifizetni a kosár ellenértékét. Ha a kereskedő, vállalkozó nem tudja biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét, akkor elveszítheti a kártyás fizetéshez szokott vásárlóit.

4. Az okostelefon átalakítása kártyaelfogadó terminállá

Trend: 2022 második negyedévében dinamikusan nőtt a kártyaelfogadó helyek száma, egyrészt a koronavírus-járvány enyhülésével párhuzamosan jelentkező újranyitásnak, másrészt a Kereskedelmi törvény 2021. január 1-jétől hatályos, elektronikus fizetés kötelező elfogadására vonatkozó módosításának köszönhetően.

Az MNB statisztikái szerint 2022 második negyedévében a fizikai kereskedői elfogadóhelyek száma az időszak végén 147 ezer, az elfogadóhelyeken üzemelő POS-termináloké pedig 230 ezer felett alakult.

A FinTech Group várakozása, hogy az okostelefont kártyaelfogadó terminállá alakító alkalmazás, az ú.n. softPOS, vagy telefonterminál terjedésével dinamikusan fog nőni a terminálok száma az egyéni vállalkozók, a külső helyszínen munkát végzők körében is. 

Javaslat: Az online kasszát üzemeltető vállalkozásoknak, amelyek még nem teljesítették a Kereskedelmi törvény elektronikus fizetés kötelező elfogadására vonatkozó előírását, a softPOS megfelelő alternatíva lehet. Egyre több hazai fizetési szolgáltató kínálatában érhető el a softPOS, és egyre több kereskedő tapasztalja, hogy a vásárlók számára a telefonterminálon történő fizetés ugyanolyan biztonságos, mint a hagyományos POS-terminálon.

Mi az a softPOS (telefonterminál)?
- A softPOS okostelefonra telepíthető mobilalkalmazás, amelynek segítségével az okostelefon érintésmentes bankkártyás fizetésre alkalmas bankkártya-elfogadó terminállá alakítható.
- A softPOS alkalmazás NFC-képes Androidos okostelefonokon, tableteken működik.
- A softPOS jellemzően képes kezelni a limit feletti PIN kódot igénylő tranzakciókat is. A PIN kód megadása a softPOS alkalmazást futtató okostelefonon történik.
- A fizetési tranzakcióról a bizonylatot a fizető fél e-mailben kaphatja meg.

5. Költségcsökkentési lehetőségek kihasználása

Trend: A koronavírus-járvány megfékezésével kapcsolatos intézkedések egyik következményeként drasztikusan megnőtt a bankkártyás fizetésre lehetőséget biztosító weboldalak száma. Míg 2019 decemberében közel 13 ezer weboldalon lehetett bankkártyával fizetni, 3 hónappal később, 2020. március végén már több mint 20 ezer internetes oldalon. 2020 eleje óta dinamikusan növekszik az online kártyaelfogadó helyek száma és 2022 második negyedévének végén már közel 40 ezer internetes elfogadóhely volt. Ugyanakkor az MNB azt is megjegyzi, hogy az előbbi érték adott esetben felfelé torzított lehet, mivel egyre több olyan online kereskedő van, aki több szereplőtől is igénybe vesz ugyanarra a tevékenységre kártyaelfogadói szolgáltatást.

Javaslat: A Magyar Nemzeti Bank megjegyzése alapján egyre jobban körvonalazódik, hogy az online kereskedők, az internetes oldalak már nemcsak arra törekszenek, hogy elérhető legyen a bankkártyás fizetés, hanem elkezdték kihasználni a skálázásban rejlő költségcsökkentési lehetőségeket is. Ez többek között azt is mutatja, hogy a kereskedők, vállalkozások egyre tudatosabban alakítják az elektronikus fizetési palettájukat és kezdik kialakítani az elektronikus fizetési stratégiájukat.

Az Elektronikus fizetési megoldások kézikönyvének második, bővített kiadása itt érhető el: https://fintechzone.hu/kiadvanyok/elektronikus-fizetesi-megoldasok-kezikonyve/

 

Az cikk szerzője:
Lemák Gábor,
az MKVKOK szakmai partnere, FinTech Group társalapítója

Ha még nem gyűjtötte össze az összes szükséges kreditpontot, akkor a távoktatási csomagunk részleteihez kattintson ide »»

Hírlevél feliratkozás

Ha szeretne naprakész szakmai cikkeket olvasni, információs videókat nézni, vagy tájékoztatást kapni képzéseinről, iratkozzon fel hírlevelünkre!