Mire figyeljünk a továbbképzési év végén?

Vissza a szakmai cikkekhez
Mire figyeljünk a továbbképzési év végén?
2024. október 28. 10:00

Közeledik az év vége, ami a könyvelő és adószakemberek számára a továbbképzési év végét is jelenti. Aki még nem tette, annak a hátralévő hetekben szükséges megszerezni az előírt kreditpontokat ahhoz, hogy az éves továbbképzési kötelezettsége teljesítettnek minősüljön. A továbbképzési szabályok az elmúlt években nem változtak jelentősen, azonban így sem ritka, hogy akár évtizedes tapasztalat után is, figyelmetlenségből vagy tévedésből, nem sikerül a továbbképzési kötelezettséget maradéktalanul teljesíteni. A következőkben áttekintjük, milyen előírásoknak kell megfelelni a szakembereknek.

A könyvviteli szolgáltatást végzők kötelező éves továbbképzésének szabályait a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéről szóló 93/2002. (V.5.) Korm. rendelet, az adószakemberekét pedig az adótanácsadók, adószakértők és okleveles adószakértők nyilvántartásba vételéről és továbbképzéséről szóló 263/2018. (XII. 20.) Korm. rendelet tartalmazza. A szabályok értelmében a továbbképzési kötelezettség a nyilvántartásba vétel évét követő évtől kezdődik, tehát aki 2024-ben kapta meg az engedélyét, annak először csak 2025-ben kell teljesíteni a továbbképzési előírásokat. 

Határidő

A továbbképzési év január 1-től december 31-ig tart, vagyis december 31-ig lehet kreditpontot szerezni. Erre a határidőre elsősorban az e-learning képzések esetében fontos figyelni, hiszen nem elhanyagolható azok száma, akik a hiányzó pontokat az év utolsó napján teljesítik. Ebben az esetben a résztvevő kockázata, ha egy esetlegesen felmerülő informatikai probléma miatt nem sikerül a teljes tananyagot határidőben meghallgatni. Szintén az év végi teljesítések gyakori problémája, ha a képzés utolsó percei átcsúsznak az új évre. Ebben az esetben az elvégzett képzés kreditpontjai már csak az új továbbképzési évi kötelezettség teljesítésénél vehetők figyelembe, tehát a tárgyév továbbképzésének teljesítése hiányos lesz.

Az e-learning képzések teljesítésére az egyes filmek elindításától kezdve 60 nap áll a résztvevők rendelkezésére, így aki ezt a képzési formát választja, annak érdemes figyelnie erre a további határidőre is.

Kreditpontszám

A könyvelők és az adószakemberek esetében is kétféle módon szerezhető kreditpont: továbbképzési programok teljesítésével és szakmai szervezeti tagsággal. A könyvelők esetében a szakmai kiadványok vásárlásáért beszámítható kreditpont-szerzési lehetőség megszűnt, tehát az idei továbbképzési évben már nincsen lehetőség kiadványvásárlásért kreditpontot beszámíttatni. 

Az adószakembereknek összesen 20 kreditpontot kell teljesíteniük, a teljesítést a továbbképző szervezet jelenti a hatóság felé, illetve a résztvevőnek igazolást állít ki a részvételről. Az igazolásokat érdemes megőrizni – a digitálisan kapott igazolásokat learchiválni -, így könnyen nyomonkövethetőek lesznek a megszerzett kreditpontok. 

A könyvelők esetében 16 kreditpontot kell teljesíteni, amiből legalább 8-at számvitel témakörben, 4-4 kreditpontot pedig a regisztrált szakterület(ek)en kell megszerezni. A könyvelőknek tehát annyiban összetettebb feladat a továbbképzés teljesítése, hogy nem elegendő csak a kreditpontszámra figyelni, követni a kell azok összetételét is.

Szakmai szervezeti tagságért az igényelhet kreditpontot, aki az adott továbbképzési évben legalább három hónapig és az év utolsó napján tagja a nyilvántartásba vételt végző szervezet által minősített szakmai szervezetnek. A tagokat a szakmai szervezet jelenti be a nyilvántartást végző szervezetnek a továbbképzési évet követő év január 31-ig. A határidő jogvesztő, a szakmai szervezet által be nem jelentett tagok kreditpontra nem lesznek jogosultak.

Mire figyeljünk a kreditpont gyűjtéskor?

Kreditpont azért a képzésért jár, amelyet a résztvevő a továbbképzési év során teljes egészében teljesít. A speciális részvételi feltételekről (pl. ellenőrző kérdések, jelenlét ellenőrzés) érdemes a képzés kezdetekor tájékozódni a képzést szervező továbbképző szervezetnél. A továbbképzési kötelezettség jellemzően két-három képzés elvégzésével teljesíthető. Fontos kiemelni, hogy a képzéseket csak egymást követően lehet teljesíteni, vagyis amíg egy képzést nem fejezett be, addig új képzést ne kezdjen el. Erre különösen az e-learning képzéseket teljesítőknek kell fokozottan figyelniük. Tehát ha egy több modulból álló képzést választ, akkor csak akkor kezdjen meg új képzést, ha az első képzés összes modulját sikeresen teljesítette. Az átfedésben lévő képzések kreditpontra nem jogosítanak!

Az államháztartási mérlegképes könyvelői kötelező tematikán alapulnak az államháztartási szakterületre minősített, 4 kreditpontot (nem költségvetési szervnél dolgozóknak) és 12 kreditpontot (költségvetési szervnél dolgozóknak) érő képzések. Mivel a kétféle tematika átfedésben van, nem indokolt mindkét típusú képzést elvégezni. Ha valaki mégis teljesíti mind a 4 kreditet, mind a 12 kreditet érő képzést, csak annak a képzésnek a kreditpont értéke vehető figyelembe, amelyet a résztvevő először teljesít. 

Egy képzés többszöri teljesítésére valamennyi képzés esetében figyelni szükséges: egy képzés teljesítése csak egyszer jogosít kreditpontra, függetlenül attól, hogy jelenléti, e-learning vagy online formában történt a teljesítés. A képzések azonos címén túl a továbbképző szervezetek tudnak tájékoztatást adni a megegyező tartalmú képzésekről.

Kreditpontok összesítése

A megszerzett kreditpontokról a képzés befejezését követő 10 napon belül kapott igazolás ad tájékoztatást. Talán kézenfekvő, a gyakorlatban azonban nem mindig teljesül maradéktalanul annak ellenőrzése, hogy a kapott igazolás megfelel-e a teljesítésnek. Javasolt ellenőrizni a regisztrációs számot és mielőbb jelezni, ha az igazoláson elírás történt. Ha a regisztrációs szám helyett a természetes azonosító adatok (születési név, anyja neve, születési hely és idő) szerepelnek az igazoláson, akkor ezt is jelezni szükséges, még akkor is, ha egyébként a feltüntetett adatok helyesek. Ha a továbbképző hiányzó vagy hibás regisztrációs számmal jelenti le a teljesítést, akkor a résztvevő kreditpontját a nyilvántartásba vételt végző szervezet nem tudja rögzíteni. Érdemes azt is figyelni, hogy minden igazolást megkapott-e a résztvevő. Ha pl. valaki könyvelő és adószakember is, akkor mindkét területre meg kell igényelnie az igazolást, hiszen a regisztrációs szám, és a legtöbb esetben a kreditpontszám sem lesz megegyező a kétféle továbbképzés során. Ha valaki a közszolgálati kötelező továbbképzés keretében teljesíti valamelyik tematikát, mindenképpen kérje a könyvelői vagy adószakembereknek járó krediteket is (az ún. probono igazolások nem jogosítanak kreditpontra!).

A könyvelőknek ezen felül ellenőrizniük szükséges, hogy a kapott kreditpontok összetétele megfelel-e a meghirdetettnek, és a számolás során figyelni kell a fentebb bemutatott összetétel teljesítését is. Hiába szerez a kötelezőn felüli kreditpontokat, ha azok összetétele nem felel meg a szakterületén elvártaknak, az éves továbbképzési kötelezettségét nem teljesítette. 

Fontos kiemelni, hogy a kreditpontok utólagos teljesítésére nincsen lehetőség, illetve a továbbképzési évek között nem lehetséges a többlet kreditpontok átvitele. Amennyiben váratlan élethelyzetbe kerül, és nem tudja teljesíteni az éves továbbképzési kötelezettségét, a következő év január 1. és március 31. közötti időszakban kimentési kérelmet nyújthat be a nyilvántartást végző szervezetnek.

 

A cikk szerzője:
Kincses-Aigner Márta, osztályvezető
Pénzügyminisztérium, Számviteli és Közfelügyeleti Főosztály Felügyeleti Osztálya

A szerző(k)ről

Hírlevél feliratkozás

Ha szeretne naprakész szakmai cikkeket olvasni, információs videókat nézni, vagy tájékoztatást kapni képzéseinről, iratkozzon fel hírlevelünkre!