Az aktív kamarai tagok számára elérhető kamarai többletszolgáltatások

Vissza a szakmai cikkekhez
Az aktív kamarai tagok számára elérhető kamarai többletszolgáltatások
2025. december 2. 11:00

A 2025. évi és az azt követő pénzügyi kimutatások könyvvizsgálata kapcsán bevezetett új kötelezettségek – különösen a független könyvvizsgálói jelentések vonatkozásában fennálló elektronikus okiratkiállítási és aláírási, illetve a könyvvizsgálati dokumentáció tekintetében előírt elektronikus (digitális) archiválási és megőrzési kötelezettség – komoly kihívást jelentenek a könyvvizsgálók számára. A Magyar Könyvvizsgálói Kamara célja, hogy tagjait ezeknek az új kötelezettségeknek való megfelelésben, valamint a nehézségek leküzdésében támogassa, ezért különböző ingyenes, tagdíjjal fedezett többletszolgáltatásokat, valamint szakmai/technikai tájékoztatókat igyekszik biztosítani számukra.

A kamara egy átfogó, az adott kihívásokra és kötelezettségekre is épülő szakmai szolgáltatásrendszert működtet, amivel a könyvvizsgálói munka teljes folyamatát igyekszik támogatni. A szolgáltatások célja, hogy a könyvvizsgálók naprakész tudással, stabil szakmai háttérrel és átlátható környezetben dolgozhassanak, miközben megfelelnek a minőségbiztosítási, jogszabályi és etikai követelményeknek.

A tagdíj által fedezett szolgáltatásokat az Alapszabály 125. pontja határozza meg. Az Alapszabály 125. f) pontja alapján pedig az elnökség döntése értelmében a kamara meghatározott időszakokban további ingyenes többletszolgáltatásokat is biztosíthat tagjai számára, amelyek költségei az adott évi üzemgazdasági tervben kerülnek elszámolásra.

A kamara tagdíjjal fedezett ingyenes többletszolgáltatásként többek között cégtár- és jogtár előfizetéssel, az elektronikus okiratkiállítási és aláírási, valamint a digitális archiválási kötelezettségére reagálva pedig elektronikus aláírást lehetővé tevő elektronikus tanúsítvány biztosításával, a felhőben működő könyvvizsgálati workflowt támogató szoftverrel, digitális archiváló programmal, továbbá egyes könyvvizsgálati számítógépes programok megvásárlásához felhasználható egycélú utalvánnyal segíti tagjait. A kamara mindezeken felül az éves továbbképzési kötelezettség teljesítését is támogatja, térítésmentesen biztosítva a kötelező és választható kreditpontok megszerzésének a lehetőségét akár távoktatási rendszer igénybevételével.

 

1. Jogi adatbázis és céginformációs szolgáltatás

2022. július 1-től biztosított a Wolters Kluwer Hungary Kft. jogi adatbázis szolgáltatása, valamint az Opten Kft. cégtár szolgáltatása az aktív jogállású kamarai tagok számára. A Könyvvizsgáló Modulban az időgépesített Könyvvizsgálati standardok és a Kamarai szabályzatok tára érhető el, míg a Cégtár Modulban minden felhasználó évente 360 db cég lekérdezésére jogosult. A szolgáltatással és a bejelentkezéssel kapcsolatos bővebb információk a kamara oldalán olvashatóak ide kattintva.

2. Elektronikus tanúsítvány szolgáltatás

A Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 2025. január 1-jei hatályú módosításának eredményeként a könyvvizsgáló szolgáltató a könyvvizsgálat során keletkezett könyvvizsgálati dokumentációt, illetve a fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyosság nyújtása során keletkezett fenntarthatósági bizonyossági dokumentációt  köteles elektronikusan archiválni és a dokumentumokat az archiválást követően legalább 8 évig megőrizni.  A kamara az aktív jogállású tagok számára ezt a folyamatot megkönnyítendő minősített elektronikus aláírási képességet biztosít, amelyhez tagság az alábbi szolgáltatók közül választhat: Microsec Zrt. és Lippert/Flintsign

3. Digitális archiváló szoftver

A kamara által fejlesztett archiváló program is a fenti törvényi kötelezettség teljesítését segíti elő az ingyenesen hozzáférhető archiválási megoldással. Az új rendelkezéseket a 2025. üzleti évi beszámolók könyvvizsgálati dokumentációinak archiválása és megőrzése során kell először alkalmazni, és a program használatával a könyvvizsgálók ezt biztonságosan, az előírásoknak megfelelően tudják elvégezni.

4. A felhőben működő könyvvizsgálati workflow-t támogató szoftver alkalmazási lehetőségének biztosítása

A 2025. évtől módosított szabályrendszer alapján elkerülhetetlenné válik, hogy a könyvvizsgáló a tevékenységét digitálisan is végezze, dokumentálja, amelynek megfelelő működéséhez egy belső munkafolyamattal, workflow-val is rendelkeznie kell. A belső workflow támogatására kínál a Magyar Könyvvizsgálói Kamara egy ingyenesen használható, beépített robottechnikára és ChatGPT alkalmazására épülő, felhőben működő, könyvvizsgálati munkát megkönnyítő szoftvert, amelynek alkalmazása hozzájárulhat a könyvvizsgálat automatizálásához, hatékonyságának növeléséhez, erősítheti a minőségbiztosítás rendszerét és alkalmas lehet az elektronikus archiválásra is. A szoftverrel kapcsolatban ide kattintva olvasható részletes tájékoztató.

5. Könyvvizsgálói szoftvervásárlásra igényelhető egycélú utalvány

A Magyar Könyvvizsgálói Kamara a korszerű, elektronikus vizsgálati dokumentáció elterjesztése és az integrált digitális eszközök használatának ösztönzése céljából támogatja tagságának a szoftverhasználatát. Ennek jegyében minden aktív kamarai tag könyvvizsgáló, aki a munkájának a támogatására könyvvizsgáló programot kíván vásárolni, 20.000 Ft+áfa értékű egycélú utalványt igényelhet a Kamara honlapján keresztül – a saját fiókjába Ügyfélkapu+-szal vagy DÁP-pal belépve. Az utalvány igénylésének menetéről részletes leírás ide kattintva található.

6. Szakmai, technikai tájékoztatók

A kamara az új elektronikus aláírási és digitális archiválási kötelezettségeknek való megfelelést részletes szakmai és technikai tájékoztatókkal is támogatja, gyakorlati útmutatást adva azok használatához. A folyamatosan frissített anyagok a kamara honlapján érhetőek el, és céljuk, hogy a tagok naprakész segítséget kapjanak a digitális átállás során felmerülő technikai kérdésekben. 

7. Továbbképzési rendszer

A kamara az éves szakmai továbbképzési kötelezettség teljesítésében is támogatja az aktív és a szüneteltető könyvvizsgálókat: a 20 kreditpontból térítésmentesen biztosítja a 4 kötelező és a 8 szabadon választható kreditpont megszerzését, amin felül a területi szervezetek többsége további tananyagok megtekintéséhez vásárol saját tagjainak hozzáférési jogosultságot. Az MKVK Oktatási Központ Kft. közreműködésével biztosított kínálatból a tagok szabadon választhatnak a szakterületük, napi gyakorlatuk, személyes érdeklődésük szerint. A szabályzat szerint a központilag és nem központilag szervezett általános továbbképzés és a speciális továbbképzés e-learning módszerrel is megszervezhető, illetve teljesíthető, amelyekből évente legalább 4 kreditpontot e-learning képzési formában kell megszerezni a hatályos szakmai továbbképzési szabályzat szerint. A továbbképzéssel kapcsolatban bővebb információk a kamara honlapján olvashatóak.

Összefoglalva elmondható, hogy az aktív tagsági jogállású könyvvizsgálók a kamara felületén keresztül olyan ingyenesen biztosított többletszolgáltatásokhoz férnek hozzá, amelyek nemcsak a napi feladatok elvégzését és hatékonyságát könnyítik meg, hanem hozzájárulnak a szakma folyamatos fejlődéséhez és a digitális átálláshoz is, lehetővé téve, hogy a könyvvizsgálók mindig felkészülten, magas színvonalon és magabiztosan felelhessenek meg a hivatás által támasztott követelményeknek.

 

Az összeállítást készítette:

az MKVK Főtitkári Hivatala

 

Hírlevél feliratkozás

Ha szeretne naprakész szakmai cikkeket olvasni, információs videókat nézni, vagy tájékoztatást kapni képzéseinről, iratkozzon fel hírlevelünkre!