Asszertív kommunikáció a pénzügyi-számviteli világban – A szakmai hitelesség láthatatlan pillére

Vissza a szakmai cikkekhez
Asszertív kommunikáció a pénzügyi-számviteli világban – A szakmai hitelesség láthatatlan pillére
2025. május 6. 15:00

A könyvvizsgálók, könyvelők és adószakemberek világa elsősorban a minőségről, szabályokról, pontosságról és a szakmai részletekről, kérdésekről szól. Azonban a legprecízebb elemzés, a leggondosabban előkészített riport vagy könyvvizsgálati jelentés is könnyen célt téveszthet, ha az üzenet nem jut el világosan és érthetően a másik félhez. 

A szoros határidők, változatos ügyfélérdekek szintén folyamatos kihívások elé állítják a magas szinten dolgozni kívánó szakembereket.

A kulcsszó itt: kommunikáció. Pontosabban: asszertív kommunikáció – az a készség, amelynek segítségével egy pénzügyi-számviteli szakember nemcsak kimondja, amit gondol, hanem úgy tudja képviselni az álláspontját és érdekeit, hogy közben megőrzi a szakmai együttműködés és a kölcsönös tisztelet légkörét. Ez a készség különösen fontos olyan helyzetekben, amikor szakmai döntéseket kell megvédeni, félreértéseket kell tisztázni vagy éppen egy kényes problémára kell rávilágítani.

Miért különösen fontos ez a képesség a pénzügyi-számviteli szakemberek számára?

A munkánk során gyakran ütközünk olyan helyzetekbe, ahol nem elég „jól tudni” egy szakmai kérdést – el is kell tudni mondani, érthetően, határozottan, érdekeinket képviselve és oly módon, hogy a másik fél is meghallja és megértse azt:

  • Amikor a vezetőség gyors éves zárást és éves beszámolót vár el, azonban az szakmailag kockázatos kapkodással állítható elő;
  • Amikor egy kollégánk félreért egy új jogszabályt, és úgy szeretnénk kijavítani, hogy közben ne sértsük meg;
  • Amikor az ügyfél azt kéri, „nézzék át gyorsan és jövő hétre adják ki a könyvvizsgálói jelentést”, miközben tudjuk, hogy felelőtlenség lenne ilyet megígérni.

Az ilyen helyzetek nem ritkák – sőt, a legtöbb szakmai konfliktus nem a szakmai véleménykülönbségből fakad, hanem abból, ahogyan az emberek megpróbálják képviselni azt.

Példa egy tipikus helyzetre:

Tegyük fel, hogy az egyik könyvvizsgálati ügyfél év közben azt kéri Öntől, gyorsan nézzen meg egy tranzakciót, és mondja meg, hogy az „nagyjából rendben van-e”. A tapasztalata alapján azonban rögtön látja: itt mélyebben bele kellene nézni, mert komplex, jelentős összegű gazdasági eseményről van szó.

Ha megfelelő indoklás nélkül nemet mond (pl: azzal, hogy majd az év végi vizsgálat során átnézi), az talán udvariatlanságnak tűnhet, sőt az ügyfélkapcsolat is megromolhat. Ha viszont gyorsan, felszínesen rábólint, lehet, hogy később ez komoly gondot okoz.

Egy lehetséges asszertív válasz valahogy így hangzik:

„Annak érdekében, hogy megfelelő véleményt tudjak adni, szükségem van arra, hogy alaposan körbejárjam a kérdést, ami időbe telik, mert ez egy komplex gazdasági esemény. Ez segít abban, hogy megalapozott visszajelzést adjak. Egyeztethetünk arról, milyen határidő mellett lenne ez megvalósítható?”

Ez a hozzáállás:

  • világos,
  • szakmailag felelős,
  • együttműködő,
  • és nem támadó.

Mi az asszertív kommunikáció lényege?

  • Őszinteség: világosan és egyértelműen megfogalmazom a gondolataimat, érzéseimet, szükségleteimet.
  • Önérvényesítés: kiállok a szakmai álláspontom mellett, de nem a másik kárára.
  • Kölcsönös tisztelet: nem dominálok, nem manipulálok, és nem engedem, hogy elnyomjanak.

Ez nem „keménykedés”, de nem is „visszavonulás” – a kettő közti tudatos, egyensúlyban lévő magatartás.

Hol jön mindez elő a pénzügyi-számviteli szakmában? Néhány példa: 

  • Jelentések, riportok, prezentációk: amikor nemcsak az adatokat kell bemutatni, hanem azok jelentőségét is világosan át kell adni.
  • Könyvvizsgálati helyzetek: eltérések kommunikációja olyan módon, hogy az ne sértse meg a másik felet, de mégis egyértelmű legyen.
  • Ügyfélkapcsolatok: amikor az elvárások irreálisak, és szükséges határokat szabni – együttműködően, de határozottan.
  • Belső egyeztetések: amikor a különböző szakterületek képviselőivel kell közös nevezőre jutni, eltérő prioritások mentén.

Mi történik, ha ez a készség hiányzik?

  • Félreértések, amelyekből hibák lesznek.
  • Frusztráció, mert nem hallgatják meg a szakmai véleményt.
  • Bizalomvesztés, mert a mondanivaló „nem jön át” vagy „túl kemény”.
  • Felesleges stresszhelyzetek és konfliktusok.

Pedig ezek megelőzhetők lennének – tudatosabb kommunikációval, önismerettel és néhány jól alkalmazott asszertív eszközzel.

Az asszertív kommunikáció nemcsak a HR-esek, coachok vagy vezetők készsége. A pénzügyi-számviteli szakemberek egyik legfontosabb eszköze is lehet. Hozzájárul a hatékonyabb munkavégzéshez és a szakmai hitelességhez. A megfelelő kommunikációs eszközök alkalmazása hosszú távon éppen olyan értékes lehet, mint maga a szakmai tudás.

A számok önmagukban nem mindig elegendőek. 

Június 13-én és 18-án, két félnapban megvalósuló képzésünkön gyakorlati példákon és interaktív feladatokon keresztül mutatjuk be az asszertív kommunikáció eszközeit, beleértve a világos és határozott önkifejezést, az aktív hallgatást, a kérdezéstechnikát és a konstruktív visszajelzést. A résztvevők megtanulják, hogyan képviseljék érdekeiket hatékonyan, miközben fenntartják a jó szakmai kapcsolatokat, és hogyan kommunikáljanak érthetően és meggyőzően mind belső, mind külső partnereikkel.

A cikk szerzője:

Mitták Zoltán, szüneteltető kamarai tag könyvvizsgáló, tréner, coach

Hírlevél feliratkozás

Ha szeretne naprakész szakmai cikkeket olvasni, információs videókat nézni, vagy tájékoztatást kapni képzéseinről, iratkozzon fel hírlevelünkre!